Проблема використання інтелектуальної власності в паблік рилейшнз

  • Maryna Kirnosova канд. екон. наук, доцент, доцент кафедри маркетингу Державного університету «Одеська політехніка» (Одеса, Україна).
  • Liliia Rudyk здобувач вищої освіти спеціальності «Маркетинг» Державного університету «Одеська політехніка» (Одеса, Україна).

Анотація

В статті досліджено проблему використання закону про інтелектуальну власність у паблік рілейшнз в Україні та інших країнах світу. Розглянуто вплив та можливості використання Закону України «Про авторське право і суміжні права» у сфері звязків із громадскістю. Виділені основні проблеми українського суспільства у сфері застосування права інтелектуальної власності у своїй діяльності. Запропоновано декілька варіантів покращення ситуації із дотриманням закону під час розробки кампанії паблік рилейшнз та виділені основні аспекти, на які треба звернути увагу під час проведення маркетингових заходів як у мережі інтернет, так і поза ним. Зроблено класифікація суб’єктів та обьєктів правовідносин у сфері паблік рилейшнз. Запропоновані антикризові заходи у разі виникнення критичної ситуації внаслідок пррблем використання інтелектуальної власності.


Ключові слова: паблік рилейшнз, плагіат, законодавство, інтелектуальна власність, авторське право.


DOI: 10.15276/mdt.5.4.2021.5



  1. Krivolapov, B. M., & Teslenko, N. V. (2015). Porushennya avtorskogo prava yak aktualna problema dlya dlya Ukrainy [The break of the copyright as an actual problem for Ukraine]. Aktualni problemy miznarodnyh vinosyn [Actual problems of international affairs], Vol. 124(1), pp. 85-93. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmv_2015_124%281%29__11 [in Ukrainian].

  2. Potockiy, M. Natsionalny organ intelektualnoi vlasnosty: pravovy status [National organisation of an intellectual property: legal status and functions]. Available at: https://www.hsa.org.ua/blog/natsionalnyj-organ-intelektualnoyi-vlasnosti-pravovyj-status-ta-funktsiyi/ [in Ukrainian].

  3. Fitzpatrick, K.R. (2002). Public relations and the law: A survey of practitioners. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0363811196900673 [in English].

  4. Zakon Ukrainy “Pro avtorske pravo i sumizni prava” [The law of Ukrane “About copyright and additional law”] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3792-12?find=1&text= %D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B8#w1_4 [in Ukrainian].

  5. Zakon Ukrainy “Pro vnesennya zmin do doyakih zakoniv Ukrainy scho do stvorennya nacionalnogo organu intelektualnoi vlasnosti” [The law of Ukrane “About the changes in the law of Ukraine in the creation of national organisation of intellectual property”] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/703-20#n632 [in Ukrainian].

  6. Bruteničová, K.L.(2017). Plagiat yak problema syogodennya [Plagiarismus as a modern issue] Naukoviy visnik Uzgorodskogo natsionalnogo universitetu [Scientifical magazine of Uzhorod National University] Series: Lawsuit. Vol. 43(1), pp. 96-101. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ nvuzhpr_2017_43%281%29__25 [in Ukrainian].

  7. Zherzh, N.A. & Helemei, N.O. (2017). Derzhavne regulyuvannya publichnih vidnosyn u sferi intelektualnoi vlasnosti [Govermental regulation of public relations in the field of intellectual property] Naukoviy visnik Uzgorodskogo natsionalnogo universitetu [Scientifical magazine of Uzhorod National University] Series: Lawsuit. Vol. 43(1), pp. 109–112. [in Ukrainian].

  8.  Mitchell, C. What is a Translation Copyright? Available at: https://www.mylawquestions.com/ what-is-a-translation-copyright.htm [in English].

  9. Lisovska, J.P. Reklama yak samostiiniz object avtorskogo prava [Advertising as an independent object on an intellectual property] Department of an intellectual property CHNU named after B. Hmelnitskogo. Available at:  http://intellect21.cdu.edu.ua/?p=320 [in Ukrainian].

  10. Semkiv, V.O., & Shandra, R.S. (2015) Intelectual property. Lviv National University. 280 p. [in Ukrainian]

  11. Myers, C. Ethics, Copyright and PR Practice: Ethical and Legal Considerations for Communicators. Available at: https://prsay.prsa.org/2019/07/29/ethics-copyright-and-pr-practice-ethical-and-legal-considerations-for-communicators/ [in English]

  12. USTR releases Annual Special 301 Report on Intellectual Property Protection (2021). The Office of the United States Trade Representative (USTR). Available at: https://ustr.gov/about-us/policy-offices/press-office/press-releases/2021/april/ustr-releases-annual-special-301-report-intellectual-property-protection [in English]

  13. Number of Apple Music subscribers worldwide from October 2015 to June 2020. Statista Research Department, Sep 15, 2021. Available at: https://www.statista.com/statistics/604959/number-of-apple-music-subscribers/ [in English].

  14. Stoll, J. Netflix subscribers count worldwide 2011-2020 (2021) Available at: https://www.statista.com/statistics/250934/quarterly-number-of-netflix-streaming-subscribers-worldwide/ [in English].

  15. Official Journal of the European Union/L 130/92/DIRECTIVE (EU) 2019/790 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL/of 17 April 2019/on copyright and related rights in the Digital Single Market and amending Directives 96/9/EC and 2001/29/EC/ Available at: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019L0790&from=EN# d1e822-92-1 [in English].

##submission.howToCite##
KIRNOSOVA, Maryna; RUDYK, Liliia. Проблема використання інтелектуальної власності в паблік рилейшнз. МАРКЕТИНГ І ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 62-70, гру. 2021. ISSN 2523-434X. Доступно за адресою: <https://www.mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/157>. Дата доступу: 20 тра. 2024
Розділ
Статьи
переглянуто раз: